Konkurs nr 1/2018 „Szansa –Rozwój – Niezależność „
TYTUŁ PROJEKTU: "Usłyszeć dźwięki, zrozumieć mowę, podjąć świadomą komunikację."
Rozpoczęcie: 01.04.2019
Zakończenie: 31.03.2021
I OKRES
01.04.2019 - 31.03.2020
Miejsce realizacji:
Specjalistyczny Ośrodek Diagnozy i Rehabilitacji Dzieci i Młodzieży z Wadą Słuchu PZG, ul. Wjazdowa 4, 26-600 Radom
Godziny otwarcia:
Każdy dzień tygodnia 8.00 - 20.00
Opis zajęć:
„Być samodzielnym, rozumieć otoczenie i siebie". |
Zajęcia indywidualne obejmujące wychowanie słuchowe: np. wykorzystanie nagrań różnych odgłosów z otoczenia, zabawy w teatrzyk, naśladowanie zwierząt, zjawisk przyrody itp. |
Zajęcia indywidualne i grupowe „Głucha rodzina” |
Pomoc psychoterapeutyczna dla rodziców i opiekunów w formie indywidualnej i grupowej Rodzice uczestnicząc w tej formie wsparcia uzyskają możliwość przepracowania trudnych emocji również w formie kontaktu indywidualnego z psychoterapeutą. Udział w terapii poprawi komunikację i dostępność emocjonalną w rodzinie, co wpłynie pozytywnie na rozwój dzieci. Realizowany w naszej placówce program „Głucha rodzina” powstał jako odpowiedź na potrzeby rodziców. |
Zajęcia indywidualne „ Wiem co słyszę ” –grupa wiekowa 0-7 lat. |
Forma wsparcia jest oparta na wykorzystaniu metody Tomatisa. Przeznaczona jest dla grupy dzieci zaburzeniami centralnego przetwarzania słuchowego. Dzieci w ramach zajęć przechodzą treningi słuchowe metodą Tomatisa (46 godzin dla każdego dziecka). Zajęcia odbywają się codziennie przez okres dwóch miesięcy dla jednego dziecka. |
Zajęcia indywidualne „ Wiem co słyszę ” – grupa wiekowa 8-16 lat. |
Forma wsparcia jest oparta na wykorzystaniu metody Warnkego. Dzieci przechodzą treningi słuchowe. Zajęcia odbywają się codziennie przez dwa tygodnie a następnie 1 raz w tygodniu przez pól roku. Jest to cykl zajęć zaplanowany dla jednego beneficjenta, jedno dziecko przechodzi 34 godzin indywidualnego treningu słuchowego. W metodzie Warnkego terapeuta pracuje z dzieckiem za pomocą urządzenia Alpha Trainer. Trening lateralny obejmuje trening słyszenia, widzenia i motoryki. |
Grupowe zajęcia – „Lepiej rozumiem siebie i odważniej idę w świat”. |
Tematyka zajęć obejmuje poznawanie reguł komunikacyjnych i kontekstu ich stosowania, poznanie swoich mocnych stron, nawiązywanie i podtrzymywania relacji społecznych. Realizowany w naszej placówce program powstał z doświadczeń w pracy z młodzieżą z uszkodzonym słuchem i jej rodziców. Młodzież szuka odpowiedzi na pytanie „kim jestem?” W procesie dorastania „typowych” nastolatków program ma za zadania poradzenie sobie z własną wadą słuchu i poczuciem niepełnosprawności, co jest niezbędne dla dorastających młodych ludzi z uszkodzeniami słuchu. |
Grupowe zajęcia – „Działając, bawię się i komunikuję”. |
Celem tej formy wsparcia jest wsparcie dzieci z uszkodzeniami słuchu w pozytywnym przeżyciu doświadczeń szkolnych -jako uczniów, ale również kolegów. Tematyka zajęć wynika z aktualnych wydarzeń w otaczającej rzeczywistości społecznej, uwzględnia aktualne możliwości danego dziecka, zajęć jest dostosowana do wieku dzieci (dwie grupy: młodsza i starsza) i aktualnych potrzeb dziecka. W ramach zajęć dzieci skorzystają również z wiedzy animatorów sztuki (instruktora teatru, plastyka), którzy wspólnie ze specjalistami poprowadzą zajęcia. |
Logorytmika połączona z programem „Świat opowiadany” zajęcia grupowe. |
Zajęcia z logorytmiki połączone z programem „Świat opowiadany” są zajęciami z grupy zajęć ruchowo - muzyczno – językowych. Zajęcia są niezbędne dla dzieci z uszkodzeniami słuchu do prawidłowo realizowanych elementów prozodycznych mowy: melodii, akcentu, Dzieci z uszkodzeniami słuchu mają utrudnioną percepcję i identyfikację dźwięków z otoczenia. Jeżeli słyszą, to nie wiedzą co słyszą. Każde zajęcia będą miały dwie części. Pierwsza będzie dotyczyła konkretnej sytuacji ze „świata opowiadanego”. Zawarty materiał ma odniesienie do doświadczeń dziecka. Opowiadanie z elementami muzyki jest dla dziecka atrakcyjniejsze. Druga - do tematu już zasygnalizowanego będzie dobrana odpowiednia piosenka, pląs, zabawa muzyczno - ruchowa. |
„Wyprawa w NATURĘ” |
Zajęcia wyjazdowe dla dzieci i młodzieży z uszkodzeniami słuchu, które zapewnią im aktywne poznawanie świata połączonego z zabawą. Wakacyjny wyjazd rehabilitacyjny dla dzieci i młodzieży z uszkodzeniami słuchu do „ Zoom Natura” w Janowie Lubelskim. Park Rekreacyjny Zoom Natury to pierwsze w Polsce interaktywne centrum nauki oraz rekreacji dedykowane środowisku naturalnemu i ekologii. Zoom Natury usytuowany jest na ponad 10-hektarowej powierzchni zlokalizowanej nad zalewem w Janowie Lubelskim. |
Kto może skorzystać i jak można się zgłosić:
Ostateczni beneficjenci projektu zostaną zakwalifikowani zgodnie z profilem planowanych działań.
1. rekrutacja wewnętrzna - spośród podopiecznych naszej placówki;
2. rekrutacja zewnętrzna - beneficjenci pozyskani dziękipromocji projektu, którzy:
- posiadają udokumentowany ubytek słuchu lub inne schorzenie warunkujące niepełnosprawność,
- mieszczą się w przedziale wiekowym od 0 do 18 roku życia,
- posiadają orzeczenie o niepełnosprawności, lub ustalony stopień niepełnosprawności,
- wymagają pomocy rehabilitacyjnej w formie działań indywidualnych i grupowych,
- mają duże trudności w komunikacji społecznej.
O udziale w projekcie będzie decydowała kolejność zgłoszeń.
Dofinansowano ze środków |